Projekt edukacyjny „Jajko”

Metoda projektu „Jajko”

Dzieci z grupy II „Bratki” naszego Samorządowego Przedszkola Słoneczne Oddział w Sieciechowicach już drugi raz w tym roku pracowały metodą projektu. W październiku wdrożyliśmy tę metodę pracy zajmując się tematem „Drzewa”. Widząc zaangażowanie dzieci i rodziców oraz efekty dydaktyczno-wychowawcze, postanowiliśmy jeszcze raz w tym roku zrealizować projekt. Tym razem tematem było „Jajko”. Temat był wynikiem zainteresowania dzieci światem dinozaurów, jak wiemy zwierząt jajorodnych. Również wycieczka do Muzeum Przyrodniczego w Krakowie pozwoliła zaobserwować zaciekawienie dzieci środowiskiem życia różnych gadów. Zbliżające się Święta Wielkanocne rozstrzygnęły o wyborze tematu.

Drugi etap projektu, czyli sprawdzenie wiedzy dzieci i zrobienie „drzewa pytań”, okazało się bardzo łatwym zadaniem dla naszych przedszkolaków. Po przepracowaniu pierwszego projektu oraz ciągłym pobudzaniu aktywności i ciekawości u dzieci, zadanie okazało się bardzo proste. W ten sposób nasz przedszkolny świat zaczął „kręcić się wokół jajka”.


A wszystko zaczęło się od prima a prilisowego żartu. Dzieci od samego rana znajdywały  w różnych miejscach sali, schowane wcześniej przez nauczyciela jajeczka. Znalezienie kolejnych było coraz trudniejsze, a radość równocześnie większa.


Wszystkie nasze aktywności związane były z tematem projektu. Począwszy od edukacji matematycznej, poprzez przygotowanie do nauki czytania i pisania. Dzieci uczestniczyły w licznych obserwacjach i doświadczeniach. Oglądaliśmy różne jajka: zabawkowe, dekoracyjne, słodkie oraz pochodzące od zwierząt. Równocześnie pozwoliło to dokonywać klasyfikacji, porównań, przeliczeń.


W czasie doświadczeń sprawdziliśmy, jak odróżnić jajko gotowane od surowego, twardość skorupki, wygląd jajka w środku oraz zrobiliśmy „gumowe jajko”.

Odpowiedzi na postawione pytania szukaliśmy poprzez swoje działania i obserwacje. Równocześnie pytaliśmy naszych ekspertów. Tata Eryka opowiedział nam jak hoduje się ptaki, gdzie można znaleźć jajka, dlaczego kura znosi jajka i jak to robi. Mamy- ekspertki w kuchni pokazały różnorodne sposoby wykorzystania jajka w kuchni. Pani Katechetka była specjalistką od spraw związanych z tradycjami wielkanocnymi. Eksperci otrzymali od nas podziękowania za poświęcony czas oraz wykonane przez dzieci laurki.


W czasie zabaw ruchowych dzieci doskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową, równowagę, umiejętność współpracowania w grupie oraz zgodną rywalizację. Zabawy taneczno-rytmiczne pozwoliły dzieciom rozwijać umiejętności związanych z tańcem, płynnością ruchów, indywidualnym interpretowaniem muzyki, rytmizacji utworów zarówno muzyki poważnej, jak i repertuaru piosenek dziecięcych9 „Witajcie w naszej bajce’, „Kaczka Dziwaczka”, „Taniec kurcząt w skorupkach”, „Pisanki”, „Baranek”).

Prace plastyczne były różnorodne, lecz równocześnie związane były z tematem projektu. W efekcie powstała wspaniała galeria oraz wystawa prac. Dodatkowo na zakończenie goście zostali obdarowani świątecznymi dekoracjami stworzonymi przez dzieci. Poznając gniazda ptaków, sami „uwiliśmy” własne i zasialiśmy do nich rzeżuchę. Dodatkowo obserwowaliśmy wzrost rośliny i mogliśmy utrwalić warunki niezbędne do jej wzrostu. Okazało się, że naszym kurczakom było w nich bardzo wygodnie.


Poznana literatura w czasie realizacji projektu była bardzo różnorodna. Dzieci wysłuchały zarówno prozy i poezji znanych i mniej znanych autorów. Wiele z nich posłużyło do zabaw słuchowych, językowych, doskonalenia analizy i syntezy głoskowej wyrazów (np. Jan Brzechwa „Jajko”, Ewa Szerburg-Zarembina „Ptaszki”, Patrycja Siewiera –Kozłowska „Czy to jajo, czy nie jajo?”, H. CH. Andersen „Brzydkie kaczątko”, Elżbieta Maria Minczakiewicz „Pisanki”)


Dzieci wzięły udział w wycieczce do gospodarstwa wiejskiego, gdzie gospodarzami byli rodzice jednego z naszych przedszkolaków. Dzieci poznały tu wiele odpowiedzi na zadane pytania oraz mogły obserwować różnorodne ptaki: papugi, koguty, kuropatwy, różne gatunki bażantów oraz ich jajka.

Dzieci dowiedziały się, dlaczego należy jeść jajka i  w jakiej postaci możemy je jeść. Poznały sposoby przyrządzając jajka sadzone, w koszulkach, w kieliszku, faszerowane i omlet. Ostatnie danie zdobyło najwięcej głosów podczas głosowania na „Danie dnia”. Sałatka jajeczno-warzywna również zyskała wielkie uznanie wśród dzieci. Jednak najwięcej frajdy było podczas obierania i krojenia. Ostatnie zajęcia praktyczne w kuchni skończyły się upieczeniem pysznych babeczek oraz ozdobieniem babki lukrowymi jajeczkami. We wszystkich działaniach uczestniczyli eksperci – mamy naszych przedszkolaków.

Dzieci przeprowadziły pierwszą w życiu sondę „Co było pierwsze: jajko, czy kura?”. Same udzieliły odpowiedzi podając jej uzasadnienie. Zbierały głosy gości-ekspertów oraz wśród członków swoich rodzin. Zdecydowana większość naszych respondentów opowiedziała się za pierwszeństwem kury.

W czasie podsumowania pracy metodą projektu okazało się, że dzieci potrafią odpowiedzieć na wszystkie postawione wcześnie przez nich pytania. W czasie spotkania z rodzinami, dzieci zaprezentowały wystawę swoich prac plastycznych, talenty taneczne, recytatorskie i wokalne. Liczne grono zgromadzonych widzów, nagrodziło artystów gromkimi brawami. Nagrodą dla wszystkich zgromadzonych były słodkie, czekoladowe jajeczka i pięknie ozdobiona przez dzieci babka.



W planach mamy jeszcze wycieczkę do Parku Dinozaurów w Zatorze,
którą planujemy na maj.

Dziękuję wszystkim rodzicom za aktywny udział w projekcie (np. poprzez ofiarowanie jajek), obecność podczas podsumowania.  Szczególnie dziękuję Pani Joannie Chochór, Pani Izabeli Brzozowskiej oraz Państwu Annie i Pawłowi Tokarzom za poświęcony czas i zaangażowanie w realizację projektu.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.