Ciekawość świata – mali badacze /projekty edukacyjne/.

Ciekawość świata – mali badacze.

W ramach ukończenia szkolenia z zakresu „Projektu edukacyjnego w przedszkolu” oraz realizacji innowacji pedagogicznej „Nasze przedszkole blisko natury” przedszkolaki z Samorządowego Przedszkola „Słoneczne” w Iwanowicach pracowały metodą projektu. Praca metodą projektu zaspakaja u dzieci naturalną potrzebę odkrywania wiedzy o otaczającym świecie w trakcie zajęć praktycznych. Efekty realizacji projektu to: zaspokojenie naturalnej potrzeby odkrywania, aktywności i ciekawości małego dziecka w stosunku do otaczającego świata; zdobywanie wiedzy przez eksperymentowanie. Dzieci szukały odpowiedzi na postawione przez siebie pytania na różne sposoby.

W mijającym roku szkolnym realizowane były w każdej z grup realizowane były projekty edukacyjne. Jesienią dzieci z grupy „Żabek” badały „Jabłko”, tuż przed końcem roku szkolne „Pszczółki” i „Biedronki” poznawały „Dinozaury”.

W ramach realizacji projektu „Jabłko” dzieci poprzez różne doświadczenia, zabawy badawcze pogłębiły swoją wiedzę o jabłkach.

Dzieci starały się odpowiedzieć na szereg pytań, np. Po co jabłka mają skórkę?, Ile waży jabłko?, Ile pestek jest w jabłku?, Dlaczego jabłka spadają z drzew?, Kiedy jabłka spadają z drzew?, Co można zrobić z jabłek?.

Odpowiedzi na zadane pytania badawcze szukaliśmy podczas wycieczki, spacerów, wizyty w kuchni, spotkaniu z panią intendentką, z panią kucharką, w bibliotece, szukając informacji w czasopismach i książkach.

Realizacji projektu towarzyszyła działalność artystyczna dzieci, np. „Jabłuszko”- lepienie z masy solnej, wydzieranka z papieru, malowanie farbami, kolorowanie obrazków, stemplowanie jabłkami, nauka piosenek i wierszy.

Realizowane były również treści matematyczne: liczenie, klasyfikowanie wg wielkości i koloru, porównywanie, układanie rytmów, ważenie. Udało się zorganizować „Kącik jabłkowy” oprócz jabłek znalazły się w nim różne „artykuły Jabłkowe”- np. : kaszka jabłkowa, cukierki jabłkowe, lizaki, sok, kisiel jabłkowy, mydełko.

W czerwcu „Pszczółki” i „Biedronki” realizowały w swoich grupach dwa projekty edukacyjne o tym samym tytule  „Dinozaury”. W trakcie trwania projektu edukacyjnego zgłębiały swoją wiedzę na temat dawnych dziejów Ziemi. Inauguracją projektu była wycieczka do „Zatorlandu”, w którym dzieci, w większości  wraz z rodzicami miały okazję przeżyć dinozaurową przygodę. Podczas wizyty w Zatorze przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach paleontologicznych, w trakcie których pod okiem eksperta odkopały szkielet dinozaura z piaskownicy, następnie, wysłuchały opowieści na temat paleontologii i odkrywania dinozaurów, a na koniec tego spotkania otrzymały dyplom „Małego odkrywcy”. Następnie cała nasza gromada udała się na spacer po Parku Dinozaurów, po którym oprowadzała nas pani przewodnik, świetnie zaznajomiona ze światem dawnych gadów, dzięki czemu nasza wiedza na ich temat znacznie się wzbogaciła. Na koniec spacerów pośród pradawnych jaszczurów zawędrowaliśmy do znajdującego się na terenie placówki  Muzeum Paleontologicznego, w którym zgromadzone były eksponaty z prehistorycznych czasów.

W trakcie trwania projektu w przedszkolu dzieci przeglądały albumy, atlasy , słowniki, fotografie oraz znajdywały wraz z nauczycielem informacje na stronach internetowych dotyczące dinozaurów.

Spotkały się również z małym ekspertem Przemkiem – byłym przedszkolakiem, który podzielił się swoja wiedzą  w zakresie projektu, wypożyczył nam na czas jego trwania dinozaury i książki na ich temat. Dzieci z wielkim zainteresowaniem wysłuchały swojego kolegi.

Poznały zabawy i piosenki o dinozaurach. Pradawne stwory były inspiracją do zabaw matematycznych i językowych oraz do prowadzenia zabaw badawczych.

W ramach projektu powstał kącik badacza zachęcający do podejmowania przez dzieci aktywności badawczej, poznawczej i zabawowej. Hodowaliśmy i obserwowaliśmy jaja dinozaurów.

Poszukując skamieniałości odbyliśmy spacer pod kapliczkę św. Rocha.

Stworzyliśmy „Księgę dinozaurów”, która jest efektem działalności plastycznej dzieci, prócz tego lepiliśmy, malowaliśmy…


Nasze przedszkolne sale zamieniły się w krainy dinozaurów, do których zapraszaliśmy rodziców by mogli na bieżąco śledzić naszą fascynującą przygodę z żyjącymi kilkadziesiąt milionów lat temu gadami.

Realizacja projektu umożliwiła dzieciom poznanie dawnego świata, zaspokojenie ciekawości i wzbogacenie wiedzy na temat dinozaurów, był to bardzo pasjonujący czas.

Praca metodą projektu daje dużo satysfakcji i radości zarówno dzieciom jak i nauczycielom. Ciekawe jakie projekty czekają nas w przyszłym roku szkolnym…

Magdalena Sienko i Barbara Młodecka

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.