Metoda prokektu „Chleb”

Podsumowanie z pracy metodą projektu

w grupach dzieci 3,4,5,6-letnich „Stokrotki” i „Bratki”

„Chleb”

Dzieci naszego Samorządowego Przedszkola Słoneczne Oddział w Sieciechowicach już kolejny raz pracowały metodą projektu.

Tegorocznym mottem był cytat Św. Brata Alberta Chmielowskiego „Być dobrym jak chleb”.

Pracując z dziećmi, obserwujemy coraz mniejszy szacunek dla chleba wśród dzieci.

Pieczenie chleba w dawnych czasach było ciężką pracą i trudnym zadaniem.

Chleb otaczany był szczególnym szacunkiem i czcią.

Ludzie wierzyli, że chleb jest darem Bożym i daje zdrowie, dostatek, szczęście i spokojne życie.

Ludzie szanowali chleb. Bochen chleba miał swoje specjalne miejsce w każdym domu, przykryty serwetą leżał na stole.

Podczas posiłku, kiedy zaczynano kroić chleb kreślono na nim znak krzyża.

Gdy chleb upadł na ziemię ludzie prędko go podnosili i całowali mówiąc „Boże daruj nam”.

Nie wolno było dotykać chleba nie umytą ręką, a także nie należało jeść chleba w czapce na głowie.

Szanowano również okruchy chleba, które zbierano i wrzucano do pieca lub zjadano.

Dziś bardzo często obserwujemy zanik szacunku do chleba i pracy ludzkiej.

Widzimy jak chleb czy bułki są wyrzucane.

Obserwując to negatywne zjawisko postanowiłyśmy przypomnieć,

ile trudu i znoju potrzeba by powstał chleb – podstawa naszego codziennego pożywienia.

Gdyby chleb umiał mówić powiedziałby: „Szanujcie mnie, ponieważ na świecie jest wielu głodnych ludzi, spragnionych chleba!”

Rozpoczęliśmy od sprawdzenia wiedzy dzieci i zrobienie „drzewa pytań”, okazało się bardzo łatwym zadaniem dla naszych przedszkolaków. Po wcześniejszej pracy metodą projektu oraz ciągłym pobudzaniu aktywności i ciekawości u dzieci, zadanie okazało się bardzo proste.

Wszystkie nasze aktywności związane były z tematem projektu. Począwszy od edukacji matematycznej, poprzez przygotowanie do nauki czytania i pisania. Dzieci uczestniczyły w licznych obserwacjach i doświadczeniach. Oglądaliśmy różne ziarna i kłosy. Równocześnie pozwoliło to dokonywać klasyfikacji, porównań, przeliczeń.

Odpowiedzi na postawione pytania szukaliśmy poprzez swoje działania i obserwacje. Równocześnie pytaliśmy naszych ekspertów: Panią Intendentkę,  Panią Kucharkę oraz Panią Katechetkę.

W czasie zabaw ruchowych dzieci doskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową, równowagę, umiejętność współpracowania w grupie oraz zgodną rywalizację. Zabawy taneczno-rytmiczne pozwoliły dzieciom rozwijać umiejętności związanych z tańcem, płynnością ruchów, indywidualnym interpretowaniem muzyki, rytmizacji utworów zarówno muzyki poważnej, jak i repertuaru piosenek dziecięcych.

Prace plastyczne były różnorodne, lecz równocześnie związane były z tematem projektu.

W efekcie powstała wspaniała galeria oraz wystawa prac.

Poznana literatura w czasie realizacji projektu była bardzo różnorodna. Dzieci wysłuchały zarówno prozy i poezji znanych i mniej znanych autorów. Wiele z nich posłużyło do zabaw słuchowych, językowych, doskonalenia analizy i syntezy głoskowej wyrazów.

Dzieci wzięły udział w licznych wycieczkach. Udaliśmy się do Muzeum Regionalnego w Iwanowicach, gdzie ok Pana Kustosza dowiedzieliśmy się jak dawniej pieczono chleb i jak powstawała mąka. W Piekarni „Mazur” dowiedzieliśmy się jak teraz piecze się chleb. We młynie zobaczyliśmy pracę maszyn służących do mielenia ziaren.

Dzieci dowiedziały się, dlaczego należy jeść chleb i dlaczego należy go szanować. Samodzielnie pod opieką Pani Kucharki, upiekły chleb. Zjadły go ze smakiem i poczęstowały nim gości na podsumowaniu.

W czasie podsumowania pracy metodą projektu okazało się,

że dzieci potrafią odpowiedzieć na wszystkie postawione wcześnie przez nich pytania.

W czasie spotkania z rodzinami, dzieci zaprezentowały wystawę swoich prac plastycznych, talenty taneczne, recytatorskie i wokalne.

Liczne grono zgromadzonych widzów, nagrodziło artystów gromkimi brawami.

Dziękujemy wszystkim rodzicom za aktywny udział w projekcie oraz obecność podczas podsumowania.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.